Utbildning

Cirka 35000 ensamkommande barn beräknas söka asyl i Sverige under 2016. Migrationsverket kan dessutom anvisa ensamkommande ungdomar till samtliga kommuner i landet. Detta innebär ökade krav på att alla landets kommuner har god beredskap, kunskap, och kompetens om hur ett bra bemötande av ensamkommande ska gå till. Det är flera aktörer i samhället som berörs och som ska kunna samarbeta och ha kompetensför att säkra en bra helhet för ungdomen.

Utbildningarna är skräddarsydda för professionella aktörer som i social omsorgsverksamhet möter ensamkommande flyktingungdomar. Utbildningarna belyser sju olika grundteman som kan kombineras och anpassas efter respektive arbetsgrupp önskemål och behov av kompetensutveckling:

Personalgrupper med ett aktivt arbete kring värdegrunder och gemensamt förhållningssätt borgar för ett gott omhändertagande och en sund boendemiljö. Professionalism och omsorgsarbete med ensamkommande bör förankras i förståelse om kulturyttringar, kunskap om anknytning, skam/skuld, trauma/PTSD och ungdomarnas utåtagerande och olika former av ”krävande” beteenden den första tiden i det nya landet. En utbildad och en väl sammansatt personalgrupp kan vara avgörande för en ungdoms framtid och utveckling oavsett möjligheten att få stanna i Sverige.

Till vem vänder sig utbildningarna?

Kursen riktar sig till alla som arbetar med ensamkommande barn och unga; socialsekreterare, socialhandläggare, familjehemssekreterare, föreståndare, boendeassistent, integrationshandledare och personal på HVB-boende för ensamkommande, god man, lärare i förberedelseklass, skolsköterska, skolkurator och skolpsykolog, kurator och psykolog BUP, rektor, flyktingsamordnare, chef individ och familjeomsorg, socialchef, enhetschef socialtjänst, chef integrationsenhet, familjehem, privata och kommundrivna familjehemsverksamheter och andra personer som i sitt yrke kommer i kontakt med ensamkommande barn och unga.

Utbildningen skräddarsys utifrån föreläsning i storgrupp till att jobba med befintliga arbetsgrupper.

För kontakt och bokning

I kurspriset ingår kursdokumentation som levereras digitalt

Anknytning och separation

  • Hur påverkar det oss?
  • Varför skickar man sitt barn till ett främmande land?
  • Barndödligheten i världen
  • Anknytning
    • betydelsen av känslomässigt nära relationer
  • Vår egen erfarenhet av anknytning
    • hur relaterar vi till andra?
  • Anknytningsmönster
    • Trygg anknytning
    • Otrygg-undvikande anknytning
    • Otrygg ambivalent anknytning
    • Desorienterad anknytning
  • Anknytning och mentalisering

Skam och Skuld

  • Identitet av våra självmedvetna känslor
  • Skillnader mellan skuld och skam
  • Självuppfattning och självperception
  • Skam och religion
  • Identitetsutveckling i det individanpassade samhället
  • Heder, kollektivism och identitet
  • Skambeteenden
  • Skuld och empati
  • Skam och psykisk sjukdom

Migration en ”kris”

  • Ensamkommande ungdomars ”krisfaser”
  • Uppbrottet från föräldrar/anknytningspersonerSeeds of Growth
  • Vanliga reaktioner, känslor och tankar bland ensamkommande
  • Sorgereaktioner och uttryck för saknad
  • Separation, trauma och tolkningar av verkligheten
  • Förlust och mentalisering
  • Praktisk, social känslomässig tillgänglighet
  • Psykosocial problematik och migration
  • Tonåringar klämda mellan olika kulturer
  • Könsroller
  • Psykosocial problematik och migration
  • Kamratgruppens funktion
  • Ackulturation
  • ”PUT-syndromet”

Identitet och identitetsutveckling

  • Att vara identisk med sig själv
  • Identitetens funktion
  • Utveckling av identitet
  • Kognitiva schemanfallsk'rm maskrosfr (3)
  • Vad påverkar en identitet?
  • Inifrånstyrd kultur
    • Fokus på ”skuld, oskuld” och individualism
  • Utifrånstyrda kulturer
    • Fokus på ”skam, heder” och kollektivism
  • Självutveckling och individualism kontra kollektivism
  • Utifrånstryrda kulturer:
    • Ungdomars/föräldrars förhållningssätt till sexualitet och livsstil
  • Inifrånstyrda kulturer:
    • Ungdomars/föräldrars förhållningssätt till sexualitet och livsstil
  • Den psykologiska utmaningen för nyanlända ungdomar
  • Individualism – outtalad norm i vårt samhälle
  • Grundantagande-”i Sverige vill vi att du skall göra rätt för dig”
  • Grundantagande- ett anonymt samhälle där alla har samma värde
  • Evolutionärt grundbehov hos människan av gemenskap och självutveckling
  • Den psykologiska utmaningen för nyanlända ungdomar
  • Kasam- balansen är avgörande

PTSD och traumatisering

  • Utvecklingen av kunskapen om trauma (1600-1900 tal)
  • PTSD – vad är det?
  • Psykiskt trauma
  • Reaktioner på fara
  • När sker traumatiseringen?
  • Traumatisk stress
  • Riskfaktorer: varför får inte alla PTSD?
  • Traumatisering: tre symtomgrupper
    • återupplevande, undvikande och överspändhet
  • När sker traumatiseringen?
  • PTSD/Dissociation
  • Symtomens varaktighet och intensitet vid PTSD
  • När ska man ta kontakt med BUP?
  • Olika typer av kriser
    • Vardagskriser, dramatiska kriser och avslagskriser

Självskada

  • Definition av självskada
  • Självskada och ensamkommande ungdomar
  • Självskadande som ”copingstrategi”
  • Vilka motiv anger de som skadar sig själva?
  • Självskadeprocessen
  • Interventionsspektrum vid självskada